Nick Kyrgios
Tennisens ville barn Nick Kyrgios gikk av stabelen enda en gang i sitt første runde-møte mot Reilly Opelka på National Bank Open i 2021 mandag. Ausseren kom inn i et opphetet krangel med dommeren etter en domskall sent i andre sett i tiebreaker, og endte med å tape kampen i tre sett.
Kyrgios hadde fått en god start, da han tok åpningssettet 6-4 på baksiden av en upåklagelig servering. Men Opelka nektet å gå ned stille, og holdt seg sterk på sin serv for å tvinge en tiebreaker i det andre settet - det var der alt gikk ned.
hva du skal gjøre for tennisalbue hjemme
På 4-4 i tiebreaker sprengte Opelka en enorm servering utenfor, og utløste en svak retur fra Kyrgios. Aussies skudd hadde imidlertid et lite tilbakespinn på det, noe som førte til at ballen svingte mot siden av banen etter at han hoppet.
For ikke å bli avskrekket, gjorde Opelka en rask siste innsats for å nå ballen. Men han endte opp med å komme ekstremt nær nettet før han visket bort vinneren.
Kyrgios pekte umiddelbart mot Opelka og forventet at dommeren ville legge ham et poeng for å berøre nettet med foten. Dommeren nektet imidlertid å kalle det siden hun ikke hadde sett amerikaneren ta kontakt med nettet.
Her er hele utvekslingen mellom Nick Kyrgios og dommeren på det stadiet av kampen:
billige tennisskjørt
Nick Kyrgios: ' Hva er det du ser på? Jeg kan se det fra en fot unna, jeg så foten hans berøre nettet. '
Dommer: 'Jeg kommer ikke til å kalle det hvis jeg ikke ser det.'
Nick Kyrgios: ' Hva ser du på, bror? Jeg kan se foten hans berøre nettet der jeg er, og du ringer ingenting. Det er en spøk, bror. Det kostet meg f *** ing -settet. Bulls ***! '
Hele poenget samt deler av samtalen kan sees i høydepunktsvideoen nedenfor, ved 1:30 -merket.
Her er også et par slow-motion GIF-er av hendelsen fra forskjellige vinkler:
En annen vinkel vist i høydepunktene. Ingen avgjørende bevis på at Opelka rørte.#NBO21 #Kyrgios pic.twitter.com/kHygBBbGWt
- Tennis GIF (@tennis_gifs)10. august 2021
Nick Kyrgios dobbeltfeilet deretter på settpunktet til 4-6, og ga det andre settet til Reilly Opelka. Ausseren fulgte det opp ved å knuse en ball på tribunen, og så fortsatt veldig irritert ut av dommerens oppfordring.
Opelka tok kontroll over kampen fra det tidspunktet og utover, og brøt Kyrgios i den tredje kampen i avgjørelsen. Amerikaneren fortsatte med å seire 4-6, 7-6 (4), 6-4 og gå inn i andre runde i Toronto.
Hva sier reglene om den kontroversielle samtalen under kampen mellom Nick Kyrgios og Reilly Opelka?
Selv om Nick Kyrgios mener dommeren ikke klarte å bruke sine skjønnsmessige krefter ordentlig, så se nærmere på saken ITF-regelbok antyder at hun hadde rett i å ikke straffe Reilly Opelka.
I henhold til regel 24 (g) & (h) skal en spiller dokkes punktet i følgende tilfeller:
tørking av tennissko
'Spilleren eller racketen, uansett om den er i spillerens hånd eller ikke, eller noe som spilleren har på seg eller bærer, berører nettet, nettstolper/singelpinner, snor eller metallkabel, stropp eller bånd eller motstanderens bane når som helst mens ballen er i spill, eller; '
'Spilleren treffer ballen før den har passert nettet.'
Reilly Opelka var tydeligvis ikke i strid med noen av reglene. Dommeren så ikke Opelka berøre nettet med sine egne øyne, og amerikaneren tok også tilsynelatende kontakt med ballen akkurat som den trailte bort fra siden av banen. Det betyr at de nevnte reglene ikke kunne implementeres i hans tilfelle.
Noen fans på Twitter har hevdet at Opelka satte racketen på en ball som var på Kyrgios side av banen, berettiget et brudd. Det er imidlertid ikke tilfelle heller; i henhold til regel 25 (b) er avkastningen god hvis:
'Etter at ballen i spill har truffet bakken innenfor riktig bane og har spunnet eller blitt blåst tilbake over nettet, når spilleren over nettet og spiller ballen inn i riktig bane, forutsatt at spilleren ikke bryter regel 24. '
Hvis Nick Kyrgios hadde vært fullt klar over regelen den gangen, hadde han kanskje holdt igjen sin sinne. Men som det viste seg kunne Kyrgios ikke beholde roen, og resultatet er at Reilly Opelka er i Toronto andre runde og Aussie ikke.